Salam

SELAMAT DATANG KE BLOG CHIK DIN. SAYA MENGALU-ALUKAN KOMEN ANDA UNTUK BLOK INI,SEGALA KOMEN ANDA dSILAkan kat ruang Comment tu.. Tq By By -laman web terkini-

Tuesday, October 6, 2009

3 Pemuda Mencari Ilmu

3 Pemuda Mencari Ilmu

Didalam sebuah kampung tinggal 3 orang pemuda yang bernama Dan, Din Don. Mereka bercita-cita untuk pergi mengembara dan mencari ilmu diluar dari kampung mereka itu. Setelah mereka bertiga menyiapkan bekalan untuk memulakan perjalan dan memohon keizinan dari ibu bapa masing-masing merek pun memulakan perjalanan.

Setelah tiga hari tiga malam berjalan mereka berjumpa seorang tua yang sedang berjalan seorang diri. Orang tua itu bertanya kepada mereka bertiga hendak kemana. Lalu mereka pun berceritalah kepada orang tua itu, akan tujuan mereka mengembara untuk mencari ilmu. Setelah orang tua itu mengetahui tujuan mereka untuk mencari ilmu dia mencadangkan Dan, Din Don untuk memasuki sebuah gua yang terdapat di dalam sebuah hutan yang tak jauh dari situ.

Mereka bertiga setuju, lalu orang tua itu menunjukkan kepada Dan, Din, Don gua yang disebutkanya itu. Tetapi sebelum mereka memasuki gua tersebut orang tua tersebut telah berpesan bahawa dalam gua itu gelap-gelita tak ada sedikit cahaya pun yang masuk kedalam gua itu. Dan orang tua itu berpesan lagi agar mereka mengutip apa sahaja yang mereka sentuh semasa dalam gua itu nanti. Orang tua itu juga memberi mereka seorang sehelai guni untuk membawa apa sahaja yang mereka jumpa nanti.

Lalu mereka bertiga masuk ke dalam gua itu. Memang betul seperti kata orang tua itu di dalam gua itu sungguh gelap sehingga jari tangan pun tidak dapat dilihat. Mereka pun meraba-raba dalam gelap itu sambil mengingati pasan orang tua itu untuk megutip apa sahaja yang mereka sentuh.

Setelah beberapa ketika mereka mula mengutip apa sahaja yang mereka sentuh. Yang mana benda yang mereka itu keras dan berat seperti batu.Dan merupakan seorang pemuda yang malas diantara ketiga-tiga mereka itu, merasakan guni yang dipegangnya itu berat dan dia berfikir benda-benda itu semuanya batu lalu dia membuangkan kembali tanpa satu pun yang dia bawa keluar dari gua itu. Bagi Din pula, setelah dia merasakan guni yang diisinya itu berat sangat dia telah membuang separuh dan hanya separuh sahaja yang dibawanya keluar, berlainan dan Don walaupun berat tetapi kerana dia ingat tentang pesan orang tua itu dia sanggup bersusah-payah memikul guni yang diisi dengan penuh.

Setelah mereka keluar dari gua dan membawa guni masing-masing lalu berjumpa dengan orang tua tadi yang menanti mereka diluar gua itu. Lalu Oarang tua itu menyuruh mereka membuka guni masing-masing. Alangkah terkejutnya mereka, kerana pada sangkaan mereka benda yang keras dan berat itu batu tetapi sebenarnya emas dan permata yang cantik sekali. Sungguh malang bagi Dan kerana sikap malasnya tidak ada seketul emas pun yang ada dalam guni. Din bernasib baik walaupun dia telah membuang separuh tetapi dia masih mempunyai separuh guni lagi yang terdapat didalamnya emas dan permata. Yang paling beruntung ialah Don kerana dia memiliki seguni emas dan batu permata yang tak ternilai harganya. Kesihan Dan yang menangis dan kesal keatas sikapnya yang malas dan tidak mahu berusaha itu.

Kemudian orang tua itu berpesan kepada mereka bertiga begitu jugalah dalam menuntut ilmu kalau kita malas tidak satu ilmu pun yang masuk kedalam diri kita, kalau kita berusaha hanya sekerat jalan maka sedikit sajalah ilmu yang kita miliki. Melainkan jika kita berusaha bersungguh-sungguh maka banyaklah ilmu akan kita perolehi.

No comments:

Post a Comment